COMENÇAR LA
CASA PER LA TEULADA
"La intel·ligència humana juga amb dues funcions. La
primera és la producció d'idees,
de càlculs, de programes, de projectes. La segona i
definitiva és l'avaluadora. De res
ens serveix que tinguem molt per escollir si no sabem
separar el gra de la palla". J.A.
Marina a La
Vanguardia (1/5/2010).
Veient la
rellevància que té la funció avaluadora pel bon desenvolupament de la nostra intel·ligència,
entenem perfectament que l'avaluació és una de les claus de l'aprenentatge. Tot i així, actualment aquest terme va associat, amb molta freqüència, a connotacions
negatives, a ficar nota, generalment té una finalitat sumativa i el darrer i únic responsable és
el professor. Dins d´aquest marc, l'alumnat, lluny de ser el protagonista, ni tan sols
participa del procés, només és el subjecte passiu que sofreix i rep la
valoració de si els seus coneixements aconsegueixen un mínim establert com acceptable. De fet, no estan acostumats
tant a rebre com a fer crítiques constructives als seus propis treballs, i molt
sovint ho confonen amb una crítica personal que afecta la seva autoestima (cosa
que hem d’evitar a tota costa) en lloc de veure-ho com una manera de millorar el seu aprenentatge. Arribats en aquest punt, i dignosticades les patologies
de l’avaluació, queda clar que aquesta ha de canviar de rel, i encara amb més
raó, ara que s’ha comprovat què, quan els alumnes constaten el seu progrés i
saben regular-se, estan més preparats per avançar en el seu aprenentatge i veuen
l'avaluació com a una eina positiva.
D’altra banda, aprendre a
avaluar-se és bàsic per aconseguir que els alumnes aprenguin a aprendre i siguin
més autònoms (han de decidir el que han de fer per millorar). En aquest
sentit, un primer pas natural envers aconseguir l'autoavaluació és la
coavaluació. S'ha constatat que als alumnes els hi costa veure els seus propis errors,
però veuen més fàcilment els errors dels companys. i és en aquest moment de
l’autoavaluació i co-avaluació on haurem de fer les preguntes adequades: “en què m'equivocat?, “perquè
m'equivocat?”, “ha justificat bé l'error el teu company?”, “què li recomanaries
per millorar?”, etc.
![]() |
Imatge 1 Autoavaluació |
A més a més,
perquè tot això funcioni, als alumnes els hi hem d'explicar els objectius que perseguim i
per què els serveix el que estan aprenent, ja que, com va dir en Novalis "no hi ha vent favorable per la persona que no sap on va". Per tant, també se'ls ha de fer partícips dels criteris d'avaluació, reflectits dins la rúbrica.
Imatge 2. Procés avaluatiu que cal desenvolupar: Avaluar, autoavaluar, coavaluar. #eportfeiv
Imatge 2. Procés avaluatiu que cal desenvolupar: Avaluar, autoavaluar, coavaluar. #eportfeiv
Una cosa és
certa, els alumnes no
poden aprendre sense una avaluació adequada. Entre altres coses, aprendre és
revisar, i moltes vegades hauran de desaprendre i
reaprendre. Tot això implica un canvi de rel de l'avaluació, com constata irònicament Philippe Perrenoud amb la seva
famosa frase "no em toqueu
pas la meva
avaluació".
A títol
personal, i com a reflexió final, aquest tema, ha estat sens dubte, el que més ens ha fet
canviar el nostre punt de vista envers els coneixements previs que teníem i el que pensem
ara. Partíem de la convicció que l'avaluació era la teulada de la casa: condicionada als
objectius, als continguts impartits, a les activitats i tasques efectuades a
classe i dissenyada per nosaltres al final del procés dʼaprenentatge. Ara mateix,
després de sentir a la Neus Martí, llegir al Zabala i escoltar al José Luis Castillo, el nostre enfocament ha canviat
completament, i l'avaluació i els seus criteris seran els fonaments, el punt de
partida, per dissenyar tota la resta (objectius, continguts, tasques, etc.).
Apa doncs, comencem la casa per la teulada!
Hola nois, m'ha semblat molt correcta i adequada la vostra entrada sobre l'avaluació. M'ha agradat com destaqueu que normalment l'alumne ha set el subjecte passiu i, sobre tot el punt diana de molts comentaris crítics. A més, aquests moltes vegades no han estat regulats pel professor i han fet canviar la visió de l'alumne per aquella assignatura o per a l'estudi en general. Penso que a banda de canviar la avaluació, hem de promoure l'efecte Pigmalió. Això vol dir que hem de tenir una confiança incondicional per els nostres alumnes, i fer-los entendre que tota crítica ha de ser constructiva i per a millorar. Juntament amb la avaluació hem d'aturar les mítiques 'No em toqueu la meva avaluació', per vèncer les patologies de l'avaluació entre tots, i deixar que el nostre alumne aprengui a ''desaprendre'' i ''reaprendre'' com tan bé heu mencionat! Salut!
ResponderEliminarSusana
Hola David y Pili, me ha gustado mucho la reflexión que habéis hecho en esta entrada haciendo ver que el aprendizaje no termina cuando empieza la evaluación, sino que continua durante el proceso de evaluación. Los alumnos participan y construyen junto al profesor esta fase de enseñanza. El profesor ya no es un instructor sino un orientador.
ResponderEliminarGracias por compartir con nosotros vuestras palabras.
Tamara
Hola David y Pili, a mi me ha pasado exactamente lo mismo con este tema, pensaba que la evaluación era el último paso y que estaba sujeta a todas las demás cosas (objetivos, unidades, currículum, etc.) pero después de las lecturas me he dado cuenta que no puede ser así, que la evaluación es, precisamente, el motor del aprendizaje. Por esto mismo si queremos cambiar el sistema educativo lo primero que se debe cambiar es el sistema de evaluación. Por otro lado, estoy totalmente de acuerdo con la parte en la que comentáis que los alumnos no están acostumbrados a recibir o a realizar críticas constructivas, tomándoselas como ataques personales. Yo, sin ir más lejos, he notado esto en mi experiencia como entrenador cuando, a la hora de hacerles alguna corrección para que mejoren, se enfadan y/o se ofenden.
ResponderEliminar