martes, 25 de octubre de 2016

TRIAR O NO TRIAR, AQUESTA ÉS LA QÜESTIÓ


Aquesta nova entrada del nostre blog l’hem titulada així, perquè realment tots els titulars del que hem llegit/vist/escoltat al llarg d’aquestes dues setmanes plantegen falses dicotomies (segons la nostra opinió) com si  haguérem de triar entre qüestions antagòniques quan no és així. Començarem amb el primer titular:

COMPETÈNCIES VERSUS CONEIXEMENTS

Ens trobem aquí el dilema entre teoria i pràctica i la simplificació i polarització que aquest provoca, quan en realitat, totes dues són necessàries i fins i tot complementàries.
      Les competències s´han definit de moltes maneres. Nosaltres ens quedem amb aquesta: Competència consisteix en la intervenció eficaç en els diferents àmbits de la vida mitjançant accions en las que es mobilitzen, al mateix temps i de manera interrelacionada, components actitudinals, procedimentals i conceptuals. Com veurem més endavant, per arribar-hi ens farà falta teoria i pràctica. Tot suma (Imatge 1).

  Imatge 1. Aquesta imatge resulta molt expressiva quant a un ensenyament basat en competències i els seus beneficis.

 MEMORITZACIÓ O COMPRENSIÓ, CONEIXEMENTS O PROCEDIMENTS


Coincidim amb l’opinió expressada al llibre de n’Antoni Zabala i na Laia Arnau, quan diem que el problema no és el simple dilema entre memoritzar o no memoritzar, sinó quan, cóm i perquè es deuen realitzar activitats de memorització.
      Sabem que per ser competents és necessari disposar d’uns coneixements (fets, conceptes i sistemes conceptuals) encara que aquests no serveixen de res si no els tenim assimilats i no som capaços d’utilitzar-los (Imatge 2). Per això necessitem dominar un gran nombre de procediments (habilitats, tècniques, estratègies, mètodes...) i, més a més disposar de la reflexió i dels mitjans teòrics que les fonamenten. Perquè la millora de la competència implica la capacitat de reflexionar sobre la seva aplicació, i per aconseguir-la serà imprescindible recolzar-nos en el coneixement teòric. En qualsevol cas, aprendre a ser competent per aprendre a aprendre mai comporta l’abandonament de la memòria, de la força de voluntat, o de l’educació del caràcter. No oblidem que hem de ser competents en totes les dimensions (la social, l’interpersonal, la personal i la professional).  


Imatge 2. Aquesta imatge posa de manifest com coneixements i competències es relacionen per parlar d'una bona relació ensenyament - aprenentatge.

CURRÍCULUM: QUÈ? VERSUS COM?

D’altra banda, a l´internet hi ha molt de blogs des dels quals s´ens convida a triar. Els més crítics, directament afirman que el compliment dels currículums existents ens obliga a haver de triar entre què donem o com ho donem com si no es poguessin combinar. El blog "discentia" argumenta que una metodologia basada en l’observació, la cerca d’informació, reflexió i exposició requereix processos de treball amb una certa complexitat i per tant d’una certa duració, el qual és cert, però potser només flexibilitzant horaris és solucionaria, i també tots sabem que el centre educatiu mitjançant el PEC té autonomia per concretar/adaptar/adequar/interpretar el currículum. No serà potser que moltes vegades hi renunciem? No serà que per ensenyar coneixements n’hi ha prou  amb saber algunes coses, però per formar en competències cal que els docents les tinguin assolides? Hauríem de reflexionar tot això.
      
      Per últim, aquestes setmanes tan anant a classe com impartint-la hem après que, per aconseguir un aprenentatge significatiu, és absolutament necessari ensenyar per competències i ens ha d’agradar fer-ho (si es nota força, millor). Feu un cop d´ull al video que adjuntem. A nosaltres ens recorda molt al exemple del Zabala quan parlava de les competències necessàries per fer una bona truita de patata. També ens recorda que hem de partir de la funcionalitat, i de la zona de desenvolupament pròxim de l’alumne. Aquest ha de saber que el que està aprenent li serveix avui dia i per sempre, i no que "potser" li servirà en un futur. 

Així doncs, què penseu? Perquè triar si tot suma?. 






3 comentarios:

  1. ¡Hola compañeros!
    Debo admitir que el inicio de vuestra entrada me había “descolocado”, no veía el por qué de tener que elegir entre teoría y práctica. Pero como muy bien explicáis, todo suma, y considero que una no tiene que desbancar a la otra. Es más, lo que debemos hacer es complementarlas entre ellas para así poder formarnos íntegramente. Y por supuesto, yo también considero, que para poder hacer alumnos competentes, el docente debe ser el primero que esté formado.
    Un saludo, Alicia!

    ResponderEliminar
  2. Bon dia companys!

    Per començar, m’ha agradat molt la vostra reflexió respecte a les competències i els coneixements. Crec que el que tots tenim bastant clar, es que no hem d’enfrontar la memorització amb la comprensió o els coneixements amb els procediments com molt be deis vosaltres. Sinó que hem d’aprendre a combinar-les, perquè cada situació necessita més d’una que de l’altre.
    Hem de saber diferenciar a quines situacions necessitem més memorització que comprensió, entendre que per dur a terme procediments tan simples com fer la truita famosa de Zabala, hem de tenir uns mínims coneixements.
    Per això ser persones competents és saber complementar coneixements i pràctica, habilitats, etc.

    D’altra banda, crec que el tema amb més discrepància d’opinions es el tema del currículum. Heu destacat un blog que coincidentment nosaltres també hem mencionat, però crec que l’hem entès de maneres distintes.
    Vosaltres creieu que el currículum ens obliga a triar, però crec que aquest blog va més enllà.

    Personalment, crec que la crítica no és sobre temari que donem a classe, sobre metodologies, de si es tracta com deis vosaltres d’una flexibilització d’horaris o interpretació del currículum. El que fa, és una crítica a aquelles persones que regulen l’educació sense saber quines possibilitats o quins inconvenients ens trobem a les aules dia a dia.
    És tracta d’una confrontació d’enfocaments diferents, “ells” volen una educació de qualitat basada en coneixements i reflectida en resultats acadèmics, però no se n’adonen que cada persona assoleix les competències i els coneixements de manera distinta, i cada persona té el seu "tempo".

    La realitat per desgràcia es troba en que l’únic que volen son resultats quantificables i l'educació és molt més que això...

    També he de dir que estic molt d’acord amb vosaltres en quant a que nosaltres som exemples, i que òbviament hem de tenir una formació. No podem ensenyar a ser competents si nosaltres no u som.

    ResponderEliminar
  3. Pilar, David: felicidades por vuestro trabajo en el blog. Es un placer leeros.

    El aprendizaje por competencias debe constar de una combinatoria de los distintos elementos que ya conocemos y los que están por explotar. No tenemos por qué apartar de las aulas la memorización, sino utilizarla de manera estratégica y combinada con técnicas más dinámicas que permitan un aprendizaje completo. Es nuestra responsabilidad implicarnos más en el desarrollo de una educación que explote de manera más eficaz el potencial de cada alumno que pase por nuestras clases.

    Que el currículo nos limite -en apariencia-, no debe vetarnos a la hora de atrevernos a probar otros métodos que, por otra parte, facilitarán el desarrollo de las competencias clave. Si bien es cierto que el currículo no incluye las competencias citadas por Zabala, podemos programar actividades que incluyan la competencia personal, interpersonal, etc. Esto es, de manera paralela podemos enseñar materias del currículo y aspectos emocionales y personales.

    ResponderEliminar