"Les
tecnologies de la informació i la comunicació no són cap panacea
ni fórmula màgica, però poden millorar la vida de tots els
habitants del planeta. Disposem d'eines per a arribar als Objectius
de Desenvolupament del Mil·lenni, d'instruments que faran avançar
la causa de la llibertat i la democràcia, i dels mitjans necessaris
per a propagar els coneixements i facilitar la comprensió mútua"»
Kofi
Annan, Secretari general de l'ONU,
discurs inaugural de la primera fase de la
WSIS,
Ginebra, 2003
En
l’actualitat,
hi ha interessants debats al voltant de si les xarxes socials
han
d’entrar a les aules i amb quines estratègies o
si s’han
de
deixar
a l’altre costat dels murs sense aprofitar el seu potencial
educatiu, com majoritàriament s’ha fet amb els mòbils. En
aquest sentit, els
serveis de xarxes socials permeten connectar-se a qualsevol hora amb
persones d’arreu del món. Possibiliten crear grups d’aprenentatge
entre iguals i d’interessos professionals. Qui les sàpiga
utilitzar al favor seu tindrà avantatge en la cerca d’informació, en
la gestió del coneixement i a l’hora de compartir idees i
experiències amb persones afins en una societat canviant. Es poden
educar aquestes competències? Nosaltres creiem que sí. De fet, en
els darrers anys, amb el fort impacte de les Noves Tecnologies de la
Informació i la Comunicació sobre els models pedagògics, s’ha
desenvolupat una nova tendència teòrica basada en els processos
comunicatius de la xarxa anomenada
connectivisme.
Segons
George
Siemens,
creador de la teoria, l’aprenentatge ja no està en la xarxa com si
fos una construcció aliena a les possibilitats d’aquesta si no que
és la xarxa, i els processos d’aprenentatge que
es
produeixen a través de les relacions tecnològiques entre els
individus. Aquesta
teoria
és
força
discutible i
encara cal, potser, que
en
reflexionem.
Però,
sigui com sigui, el fet és que el procés d’ensenyament-aprenentatge
del segle XXI va íntimament lligat a les TIC i a les xarxes socials.
Avançar en el desenvolupament del nostre PLE per tal d’aconseguir
millorar la capacitat d’aprendre de manera autònoma passa,
irremeiablement, pel maneig i l’ús adequat de les xarxes
socials. Twitter, Blogger i Instagram potser han estat les de més
rellevància en aquest màster. Les que més han revolucionat la manera en què aprenem
i ens relacionem a la xarxa? Veurem si és així.
En
l'entrada anterior parlàvem del diferent pes de cadascuna de les eines
del nostre PLE a cada moment del procés d'aprenentatge autoregulat.
En cada ‘branca’ del nostre PLE hi ha algunes aplicacions i
programes que utilitzem amb més freqüència que altres. Trobem de tan específiques que només poden utilitzar-se per a una
activitat concreta (per exemple 'Statistica' o SPSS, per realitzar
anàlisis estadístics) i de tan versàtils que les utilitzem
per a tot moment i lloc.
Abans
de l'inici del màster, érem mers ‘consumidors’ de blogs que
utilitzàvem com a font d'informació i coneixíem l'existència de
twitter i instagram, si bé no li donàvem ús; al primer per
suposar-li un excés de contingut i al segon per no veure-li la
utilitat, ni en l'àmbit educatiu ni en el de l'obtenció
d'informació. El repte al que ens hem enfrontat en crear el nostre
blog i dotar-lo d'estructura i continguts ens ha fet veure els
avantatges de passar a ser ‘prosumidors’ a la xarxa. Un ‘blog’
és una plataforma que permet oferir la informació que tu consideres
important de manera senzilla, estructurada i accessible a multitud de
potencials usuaris. En el camí, el propi procés de dotació de
continguts t'obliga a ser un ‘agent actiu’ a la xarxa. Has de
revisar, gestionar i prioritzar informació. Resumir, sintetitzar,
reflexionar i editar. En el cas d'aplicar-ho a la docència en
secundària, tot aquest esforç redunda en una millora de la
capacitat d'aprendre de manera autoregulada i et proporciona un
coneixement i unes eines molt útils a l'hora que el procés
d'ensenyament-aprenentatge es converteixi en significatiu.
Esment
a part mereixerien els entorns ‘wiki’, que van una passa més enllà
del blog. Als avantatges d'aquest, cal afegir-li que un grup de
persones (alumnes) poden enriquir amb continguts, independentment, la
mateixa plataforma. A canvi, requereix una major responsabilitat i
capacitat de funcionament autònom i actiu per la seva banda.
Twitter
va requerir per la nostra banda un canvi d'actitud enfront de les
TIC. Pot dir-se que fins que no vam entendre íntimament aquesta
xarxa social no vam entendre en profunditat el calat de les TIC. En
un primer moment ens va desbordar la quantitat d'informació i el seu
particular codi ‘expressiu’. Twitter t'obliga a compartimentar,
gestionar i triar entre la informació rellevant i no rellevant que
t'arriba. Com a editor has de sintetitzar molt bé el que vols
transmetre i, en conseqüència, t'obliga a cert esforç reflexiu.
Twitter podria definir-se com el 'haiku digital’. Especialment
interessant ens va semblar la capacitat tan gran que tens com a
usuari d'accés a imatges. En aquest sentit, en una futura labor com
a docent, twitter es revela com una potent eina per oferir imatges
als alumnes per promoure debats, tasques, descripcions, cerques…
Aquesta capacitat és el nexe d'unió entre twitter i Instagram. Trencat el primer recel inicial davant aquesta xarxa social, descobrim, sobretot, la seva potència per compartir i accedir a imatges de tot tipus. Instagram és un pou sense fons, un tresor per al docent del segle XXI. Amb aquesta xarxa social es poden reforçar les classes, els treballs, els debats...afegint a la qualitat del contingut audiovisual el fet de la màxima actualitat. Enfront de twitter té l'avantatge d'un major control dels ‘inputs i outputs’ d'informació que arriba, si bé està restringida al camp audiovisual.
Pretenem
desenvolupar la nostra carrera docent en un futur que s'acosta ja per
convertir-se en present. No ocultem, a hores d'ara, certa reticència
inicial quan començarem l'assignatura, davant del que pogueren aportar
en el dia a dia educatiu eines com les que hem descrit. Però hem
de dir que aprendre a utilitzar-les i veure l'abast i la versatilitat
que ofereixen ens han fet entendre la seva importància i utilitat
com a eines totalment aptes perquè els adolescents adquireixin un
aprenentatge significatiu.
No hay comentarios:
Publicar un comentario